Selecteer een pagina

Het is bijna 2018 en dat betekent dat we vast gaan kijken naar de webdesign trends van volgend jaar. Trends veranderen erg vaak en daarom is het belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn. Met deze 10 trends zal uw website weer helemaal up-to-date zijn en klaar voor 2018. De combinatie tussen design en functionaliteit zorgt ervoor dat uw website er niet alleen mooi uit ziet, maar ook beter presteert en meer converteert. Laat uw website niet verouderen en voer deze trends door!

  1. Mobile-first

Er wordt al een lange tijd gesproken over mobile first, maar dit wordt steeds belangrijker. Maar liefst 52% van de bezoekers op uw website gebruikt een mobiel of tablet. Dit percentage blijft stijgen, daarom is het nu een absolute must om over te gaan op mobile first. Spotify is een voorbeeld van een bedrijf die hier goed mee om gaat. Zo is het navigatiemenu bij Spotify niet bovenaan, maar onderaan. Dit is een stuk makkelijker te gebruiken voor mensen met een mobiel device.

  1. Witruimten

Ervaren webdesigners zeggen het al jaren: witruimte is alles op een website. Toch is dit een webdesign trend die zich steeds verder ontwikkelt. Dit zorgt voor een duidelijke website en ook voor rust. Witruimte is niets anders dan de ruimte tussen elementen op een website. Dit hoeft overigens niet per se wit te zijn. Wanneer er gewerkt wordt met veel witruimte is het doel van de website een stuk duidelijker voor uw bezoeker. Ze worden niet afgeleid en dit zorgt voor meer conversie. Ook heeft witruimte nog een groot bijkomend voordeel. Doordat de website niet helemaal vol staat met content, zal de pagina sneller laden. Een extreem voorbeeld hiervan is www.google.com, de hele pagina is wit behalve het doel van de pagina, dingen zoeken!

  1. Contrast kleurgebruik

Veel kleuren en grootte contrasten is een webdesign trend die in 2017 al vaak te zien was. Deze trend zal zich in 2018 alleen nog maar verder ontwikkelen. Door veel met kleuren te werken zal de website op een goede manier opvallen. Pas wel op dat de website niet te druk wordt. Door kleuren af te wisselen met witruimte zorgt u voor een perfecte combinatie.

  1. Grid Lay-outs

Al jarenlang worden er grid (rooster) lay-outs gebruikt voor het designen van een website. Door te werken met een grid komt er consistentie op de website. De webdesign trend die we in 2018 steeds meer zullen zien, is dat de grids onregelmatig worden. Dit ziet er ultramodern uit en heeft daarnaast ook een functie. Met onder andere meer witruimte zal de content beter te lezen zijn en is het makkelijker om te navigeren door de website. Dit zorgt er weer voor dat uw bezoekers een langere tijd op uw website blijven.

  1. Minder tekst, meer buttons

79% van de bezoekers die op uw website komen lezen de tekst niet! (http://www.agconsult.com/nl/usability-blog/hoe-lezen-mensen-online) Althans niet volledig, 79% scant alleen de tekst op uw pagina. Uw bezoekers komen naar de website met een bepaald doel en die willen ze graag zo snel mogelijk bereiken. Door de tekst kort te houden en to-the-point te schrijven zullen uw bezoekers eerder hun doel bereiken en dat zorgt voor meer conversie. Aangezien er minder tekst op de pagina is ontstaat er ruimte voor buttons. Door meer call-to-action buttons te gebruiken kunnen uw bezoekers direct naar hun doel.

  1. Gebruiken verschillende fonts

In 2018 zullen foto’s steeds vaker vervangen worden door letters. Door te spelen met verschillende lettertypes, diktes, ruimtes en kleuren valt dit minstens net zo goed op als een foto. Zo ontstaan er strakke lijnen en meer witruimte. Uw bezoekers weten gelijk wat ze moeten verwachten op de pagina en komen zo weer sneller bij hun doel. Deze trend hangt samen met de mobile first gedachte. Letters hebben vele malen minder laadtijd nodig en is ook een stuk meer responsive.

  1. Meer illustraties

Vooral unieke illustraties die aansluiten op uw huisstijl doen het erg goed in webdesign 2018. Dit draagt bij aan een ongeëvenaarde website. Met eigen illustraties kunt u uw verhaal visueel overbrengen op de websitebezoeker. Zo’n illustratie trekt meteen de aandacht, ook is het niet nodig om de gehele tekst te lezen om het verhaal te begrijpen. Een ander voordeel van een illustratie is dat de website sneller laadt dan wanneer er een foto wordt gebruikt.

  1. Animaties (voorbeeld GIF invoegen)

Foto’s vallen steeds minder op en wordt in 2018 steeds vaker vervangen door illustraties en fonts. Door subtiele animaties toe te voegen aan foto’s, worden deze weer ultramodern en wordt de aandacht van de bezoeker getrokken. Met de animatie komt de foto echt tot leven. Deze webdesign trend zal komend jaar veel vaker te zien zijn.

  1. Scrolltrigger animation

Bezoekers komen vaak niet verder dan de eerste paginavouw. Dat is zonde, want het is onmogelijk om alle content in het bovenste gedeelte te stoppen. Een webdesign trend die we in 2018 vaak gaan zien zijn scrolltrigger animations. Animaties die beginnen op het moment dat de bezoeker aan het scrollen is zorgt ervoor dat ze een stuk meer van de pagina gaan bekijken. Een goed voorbeeld hiervan is http://edu.bankofengland.co.uk/knowledgebank/interactive/what-the-bank-does/

  1. Micro-interactie

Door de komst van social media is micro-interactie populairder dan ooit. Micro-interactie wil zeggen dat er interactie op de website plaats kan vinden zonder dat de pagina opnieuw moet laden. Dit maakt de interactie een stuk makkelijker voor de bezoeker en de drempel zal daardoor lager liggen. Micro-interactie zal in webdesign 2018 de standaard worden, dus wacht hier niet mee!

Conclusie

Is uw website klaar voor 2018? Met deze 10 webdesign trends bent u dat zeker! Door de trends door te voeren op uw website zal deze weer up-to-date zijn. De trends zijn voornamelijk gefocust op mobiel gebruik en user experience, waardoor er ook meer geconverteerd wordt op uw website. Echter is bijna niks zo veranderlijk als trends, dus houd onze blog in de gaten voor nieuwe trends die gaan komen!