Enquête bevindingen

Om meer te weten te komen over de Nederlandse markt van Smart Speakers en Voice Assistants, heb ik een enquête gemaakt en uitgezet. Ik heb uiteindelijk 116 respondenten verkregen die mijn enquête hebben ingevuld. De respondenten zijn niet geheel representatief voor Nederland, dit omdat er de respondenten voornamelijk uit mijn eigen netwerk komen. Hierdoor heb ik niet uit elke bevolkingsgroep in Nederland evenveel respondenten. Desalniettemin heb ik veel nieuwe inzichten verkregen die wel betrouwbaar zijn en waar ik veel informatie uit heb gehaald. Vooral over het gebruik van Voice Assistants heb ik veel geleerd en daar kan ik weer op in gaan spelen met de dienst. Door hieronder op de knop te klikken, krijg je alle resultaten in een pdf-bestand te zien. Verder vind je al mijn bevindingen op deze pagina.

Enquête bevindingen

Het komt erop neer dat de Smart Speaker de sleutel is tot het actief gebruik van Voice Assistants.

Meer dan de helft (56%) van de mensen met een Smart Speaker zegt hier dagelijks gebruik van te maken. Slechts 15% van de respondenten geven aan dat ze dagelijks gebruik maken van Voice Search op de Smartphone. Mensen met een Smart Speaker maken wel 3,5 keer zoveel dagelijks gebruik van Voice Search op de Smartphone. Mensen zonder Smart Speaker namelijk 8% en mensen met een Smart Speaker 28%. Dit sluit goed aan op de uitspraken van de mensen die geen gebruik maken van Voice Search en mijn eigen bevindingen. Het zit nog in het systeem van de Nederlander om te typen wanneer deze mogelijkheid er is. 60% van de respondenten (die geen gebruik maken van Voice Assistants) geeft dit namelijk als reden, ook heb ik dit zelf ondervonden door te testen met Voice Assistants op Smartphones en op Smart Speakers. Dus het komt erop neer dat de Smart Speaker de sleutel is tot het actief gebruik van Voice Assistants. Doordat het op een Smart Speaker niet mogelijk is om te typen, moet je spreken en wordt het steeds meer een gewoonte.

Het gaat nog vooral om het geven van commando’s en is daarom nog niet heel interessant voor bedrijven als verkoopkanaal.

De Smart Speaker wordt vooral gebruikt voor het afspelen van muziek, vragen stellen en smart home toepassingen aansturen. De positie van de Smart Speaker is belangrijk bij het gebruik van de speaker. Zo wordt wekker/timer instellen vooral gebruikt in de slaapkamer en in de keuken. Daarnaast is recepten opzoeken en kookinstructie opzoeken erg populair in de keuken. Het gaat dus nog vooral om het geven van commando’s en is daarom nog niet heel interessant voor bedrijven als verkoopkanaal. Aankopen doen wordt ook wel gedaan maar in zeer kleine mate en dan gaat het waarschijnlijk nog over laagdrempelige/goedkope producten.

78% van de respondenten geeft aan dat ze ooit gebruik hebben gemaakt van Voice Search. Er valt op dat mensen van 50 jaar en ouder de helft minder gebruik maakt van Voice Search dan jongere leeftijdsgroepen. De mate van gebruik van Voice Search en de leeftijd zit amper verschil in. De mensen die het wel eens hebben gebruikt, blijven dit op regelmatige basis gebruiken (dagelijks/wekelijks).

24% van de mensen zonder Smart Speaker zegt op termijn er eentje aan te schaffen. Daarnaast zegt 41% nog te twijfelen en 35% gaat geen Smart Speaker aanschaffen. Ook zeggen 60% van de respondenten hoogstwaarschijnlijk meer gebruik te gaan maken van Voice Assistants in de toekomst.

Mensen met een hogere opleidingsniveau maken vaker gebruik van Voice Search. Dit kan onder andere komen doordat mensen met een hogere opleidingsniveau een hogere adoptiegraad hebben omtrent Smart Speakers. MBO: 26% HBO: 33% Universiteit: 47%.

Mensen die bekend zijn met Voice Search hebben ook een stuk meer vertrouwen in de toekomst van Voice Search. Zij denken eerder dat het echt groot gaat worden dan dat mensen dat doen die geen Smart Speaker hebben. Dit sluit ook goed aan op de bedrijven die al bekend zijn met Voice Search, zij zijn namelijk ook eerder bereid om hier in te investeren.

Mensen met een Smart Speaker (22%) zijn ruim 4 keer eerder bereid om een aankoop te doen via Voice dan mensen zonder Smart Speaker (5%).

Het valt op dat mensen tussen de 40-49 jaar oud 3 keer meer bereid zijn om een aankoop te doen via Voice Search. Het valt ook op dat mensen met een universitaire opleiding 2 keer eerder bereid zijn om een aankoop te doen via Voice Search. Daarnaast dat mensen met een inkomen van €30.000+ per jaar 2 keer eerder bereid zijn om een aankoop te doen via Voice Search. Mensen met een Smart Speaker (22%) zijn ruim 4 keer eerder bereid om een aankoop te doen via Voice dan mensen zonder Smart Speaker (5%). Het valt ook op dat onder de Siri gebruikers slechts 9% een aankoop verwacht te doen via Voice. Bij Google Assistant gebruikers is dit 18%, 2 keer zoveel dus.

Het valt op dat alleen mensen in de leeftijdscategorie 20 t/m 49 geloven dat 50% van de zoekopdrachten in 2020 spraakgestuurd zal zijn. Daarnaast valt het op dat het grootste deel van de mensen die geloven dat 30% van het browsen zonder scherm zal gebeuren in 2020 zich tussen de leeftijd 20-40 bevinden. Ook valt het op dat mensen die geen gebruik maken van een Voice Assistant en/of Smart Speaker niet gelooft in deze getallen, en mensen die hier regelmatig gebruik van maken wel.

De Smart Speaker die het meest gebruikt wordt in Nederland is de Google Home met 75%. De Google Home is op dit moment de enige Smart Speaker die in de Nederlandse taal beschikbaar is.

De Smart Speaker die het meest gebruikt wordt in Nederland is de Google Home met 75%. De Google Home is op dit moment de enige Smart Speaker die in de Nederlandse taal beschikbaar is. Verreweg de meeste mensen zetten hun Smart Speaker in de woonkamer (75%). Daarna zijn de slaapkamer (28%) en de keuken (19%) het populairst onder de Nederlanders.

Spraakherkenning is voor Nederland het belangrijkste verbeterpunt. Het niet begrepen worden ervaren mensen als vervelend, en na enkele keren haken ze dan toch af.

Spraakherkenning is voor Nederland het belangrijkste verbeterpunt. Het niet begrepen worden ervaren mensen als vervelend, en na enkele keren haken ze dan toch af. Ook de reactie van de Voice Assistant vinden Nederlanders belangrijk. Daarmee bedoel ik het antwoord dat gegeven wordt of de actie die wordt uitgevoerd. Dit moet wel kloppen natuurlijk. Nederlanders zien ook graag verbetering in de koppeling met andere apparaten.

Menu