Visie & Koers

Visie

DoubleSmart blijft ervoor zorgen dat bedrijven online gevonden worden en dat bezoekers converteren tot klant, ondanks het veranderende gedrag van deze bezoekers.

Marketing staat nooit stil en is nooit af, daarom is het belangrijk om te blijven innoveren. Dat geldt ook zeker voor DoubleSmart. Conversational AI is ‘the next big thing’ en om een blijvend voordeel op de concurrentie te houden, moet DoubleSmart hier ook in mee.

Voice Search en Conversational AI is het gedrag van de mensen compleet aan het veranderen, in dit geval hoe mensen browsen. Gartner voorspelt dat in 2020 30% van het browsen zonder scherm wordt gedaan, en Olson zegt dat 50% van de zoekopdrachten spraakgestuurd zal zijn in 2020. De online marketingstrategieën gaan er hierdoor heel anders uit zien. DoubleSmart moet klanten helpen om ze klaar te maken voor de toekomst, klaar voor Voice Search en Conversational AI.

Mijn visie ten opzichte van Voice Search is tijdens mijn afstuderen ook sterk veranderd. Toen ik er nog niet echt bekend mee was geloofde ik er nog niet in. Maar kijk me nu: elke ochtend vraag ik mijn Google Home wat voor weer het wordt en wat er voor die dag op mijn agenda staat. En ik ben thuis niet de enige die het gemak van Voice Search kent. Mijn ouders hebben ondertussen ook zelf een Google Home gekocht waar zij regelmatig dingen aan vragen en de lichten in het huis mee regelen. Ik lees overal wel dat Voice Search sneller komt dan mensen denken en dat het groter wordt dan mensen nu voor ogen hebben. Maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat ook echt zo is! Dat geeft nog maar is aan dat wij met DoubleSmart hier echt iets mee moeten gaan doen.

Koers

Een nieuwe dienst ontwikkelen voor DoubleSmart, zodat zij meegaan met de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

Om tot deze dienst te komen heb ik gekeken naar de ontwikkelingen in de markt, DoubleSmart en geluisterd naar de stakeholders. De koppeling tussen de markt en DoubleSmart was allereerst erg belangrijk. DoubleSmart is een specialistisch bureau en dat is ook erg belangrijk. De nieuwe dienst moet dus goed passen bij DoubleSmart. Daarnaast heb ik geluisterd naar de stakeholders van DoubleSmart, zij zijn namelijk degene die de dienst af moeten gaan nemen. Met hun input weet ik wat er speelt bij de stakeholders, en waar zij de meeste kansen zien. Uiteindelijk ben ik gekomen tot:

Voice Search: gevonden worden door middel van spraakgestuurde zoekopdrachten. In 2020 zal 50% van de zoekopdrachten gesproken zijn. SEO zal dan een schuiving maken naar VSO (Voice Search Optimization) en DoubleSmart kan hierop inspelen als SEO & VSO specialist.

Voice Skills: digitale assistent helpen om door jouw website te navigeren en aankopen te doen, offerte aan te vragen of boekingen te doen. 30% van het browsen zal zonder scherm gebeuren in 2020. Als dat zo door gaat is een scherm straks verleden tijd en moeten alle online sales gedaan worden via zo’n Voice Skill.

Chatbots: automatiseren van de klantenservice. Door de opkomst van Conversational AI zijn chatbots steeds meer in staat om natuurlijke gesprekken te voeren en emoties van mensen te herkennen. Hierdoor zit de chatbot niet meer vast aan een script en kan de chatbot mensen steeds beter helpen. Met als gevolg dat de klanttevredenheid een enorme boost krijgt, de klantenservice het minder druk heeft en dat de verkopen omhoog gaan.

Menu