Toekomst van de dienst

Scenario’s

Om de toekomst van de dienst te beschrijven heb ik dit onderverdeeld in drie scenario’s. Deze drie scenario’s zijn: Best case, Worst case en Base case. Op deze manier is er altijd wel een scenario dat passend is bij de situatie die zich in de toekomst voor gaat doen. Ik heb de dienst Voice Search Optimization gepakt, omdat deze het meest waarschijnlijk tot het dienstenpakket van DoubleSmart gaat horen. Op dit moment hebben 6% van de Nederlandse huishoudens een slimme speaker thuis staan en gebruikt 29% van de Nederlanders deze functie op zijn of haar telefoon (Kantar, 2019). Kantar verwacht ook dat aan het eind van dit jaar 11% van de Nederlandse huishoudens een smart speaker thuis hebben staan. Dit neem ik dan ook als uitgangspunt, hoe meer mensen gebruik gaan maken van Voice Search, des te belangrijker dat het voor de bedrijven wordt!

Kantar: Gebruik smart speakers groeit explosief. (2019, 14 maart). Geraadpleegd 18 maart 2019, van https://www.tns-nipo.com/nieuws/persberichten/gebruik-smart-speakers-groeit-explosief

Best Case

Best Case Scenario

Met de vraag of Voice Search Optimization een belangrijke dienst gaat worden hangt af van de vraag uit de markt. In dit scenario houd ik rekening met een grote vraag naar deze dienst. Dat zal namelijk zorgen voor de Best Case. Deze grote vraag zal ook op korte termijn moeten komen. Dus in dit scenario zal de groei in het gebruik van slimme assistenten enorm toenemen. Hiermee bedoel ik alle apparaten die het mogelijk maken om Voice-gestuurd te zoeken, zoals: smart speakers en ook smartphones. In dit scenario zal eind 2019 niet 11% van de Nederlandse huishoudens een smart speaker bezitten, maar 25%.

Hierdoor zullen veel meer mensen gebruik gaan maken van Voice Search. Want zoals ik had ondervonden in mijn enquête: is een Smart Speaker de sleutel tot het actief gebruik van Voice Assistants. Wanneer steeds meer mensen deze vorm gaan gebruiken zal de marketing die hierop inspeelt belangrijker worden. Op deze manier kunnen we het belang van Voice Search Optimization nog meer kracht bijzetten. In dit scenario wordt Voice Search Optimization snel een belangrijke dienst voor DoubleSmart. Ook zal dit zorgen voor meer upsell en ook meer klanten.

Base Case

Base Case Scenario

Rekening houdend met de normale groei naar 11% van de Nederlandse huishoudens met een Smart Speaker, is dit scenario ingestoken. Hierdoor zal ook de vraag toe gaan nemen naar Voice Search Optimization. Echter wordt het hier al een stuk moeilijk om de klanten het belang aan te geven van deze nieuwe dienst. “Eerst zien dan geloven” is een veelvoorkomend argument om nog niet bezig te zijn met Voice Search Optimization. Ook is het minder belangrijk om te beginnen met Voice Search Optimization, want gevonden worden door middel van mensen die nog typen is belangrijker. Deze groep is namelijk nog een stuk groter dan de mensen die spraakgestuurd zoeken.

Voice Search Optimization zal nog steeds wel opgenomen worden in het dienstenpakket van DoubleSmart, echter is dit meer een dienst die er een beetje bij hangt. Op een langere termijn is dit nog steeds erg relevant voor DoubleSmart want het aantal huishoudens met een smart speaker blijft groeien. Ook kunnen wij onszelf dan expert noemen op dit gebied, aangezien we er al een lange tijd mee bezig zijn en er veel onderzoek naar hebben gedaan. Dit heeft positieve invloed in een later stadium.

Worst Case

Worst Case Scenario

Bij Worst Case Scenario gaan we van het slechtste uit en dat betekent dat er geen groei meer plaats zal vinden in het aantal smart speakers. We blijven hangen op 6% van de Nederlandse huishoudens met een smart speaker. Het blijkt dan dat Voice Search een ‘hype’ is geweest en dat mensen weer terug gaan naar de oude manier van zoeken, namelijk door te typen. Hierdoor zal deze dienst niet meer interessant zijn voor bedrijven, aangezien niemand spraakgestuurd zoekt.

Hierdoor is de dienst Voice Search Optimization totaal niet meer relevant en blijft het steken op enkel SEO. Op een paar bedrijven na wil niemand Voice Search Optimization afnemen bij DoubleSmart. Hierdoor is de impact die ik heb gemaakt minimaal. De Voice Search Optimization dienst die ik heb ontwikkeld blijft in de ijskast en er wordt voor de rest niks meer mee gedaan.

Voice Search Optimization

Hier vind je per intentie de mogelijkheden die er zijn om te optimaliseren. Per intentie vind je dan de belangrijkste dingen om te optimaliseren voor Voice Search per discipline. Bijvoorbeeld de discipline: content of on-page optimalisatie (optimalisatiewerkzaamheden op de pagina). Dit is ook de manier hoe de diensten binnen DoubleSmart worden gecommuniceerd en zo doe ik het dus ook.

Informatie Search optimalisatie

  • Content ontwikkeling
    • Voice Search FAQ pagina ontwikkelen
    • Teksten Voice Search ready maken (natuurlijk gesproken taal & B1 schrijfniveau)
  • On-page optimalisatie
    • Featured Snippet optimalisatie
    • Schema Markup
  • Technische optimalisatie
    • Website snelheid optimaliseren
  • Autoriteit
    • Linkbuilding voor hoge domein autoriteit

Navigatie Search optimalisatie

  • Optimalisatie bedrijfsvermeldingen
    • Google Mijn Bedrijf
    • Apple Maps
      • Yelp koppelen
    • Bing Places (alleen buitenlandse adressen)
  • Content ontwikkeling
    • Locatie geoptimaliseerde website content
  • Reviews verkrijgen (klant op attenderen)

Transactioneel

  • Het maken van een Voice Skill
  • Reviews verkrijgen (klant op attenderen)
  • Schema Markup optimalisatie
  • Chatbot
Menu