Selecteer een pagina

Het was nog een aardige klus maar uiteindelijk is het gelukt! Ik heb veel verbanden kunnen leggen met de enquête en ben tot een hoop nieuwe inzichten gekomen. Voornamelijk over het gebruik van Voice Assistants en Smart Speakers. Deze inzichten gaan mij helpen in het ontwikkelen van de dienst Voice Search Optimization. Maar deze inzichten gaan mij ook zeker helpen bij het verkopen van deze dienst. Ik kan namelijk met mijn bevindingen het belang van Voice Search Optimization goed onderbouwen. Dat Voice Search groot gaat worden vermoedde ik al, en hierdoor krijg ik er alleen maar meer vertrouwen in. Het meest interessante wat ik uit de enquête heb gehaald, is het volgende:

Het komt erop neer dat de Smart Speaker de sleutel is tot het actief gebruik van Voice Assistants.

Meer dan de helft (56%) van de mensen met een Smart Speaker zegt hier dagelijks gebruik van te maken. Slechts 15% van de respondenten geven aan dat ze dagelijks gebruik maken van Voice Search op de Smartphone. Mensen met een Smart Speaker maken wel 3,5 keer zoveel dagelijks gebruik van Voice Search op de Smartphone. Mensen zonder Smart Speaker namelijk 8% en mensen met een Smart Speaker 28%. Dit sluit goed aan op de uitspraken van de mensen die geen gebruik maken van Voice Search en mijn eigen bevindingen. Het zit nog in het systeem van de Nederlander om te typen wanneer deze mogelijkheid er is. 60% van de respondenten (die geen gebruik maken van Voice Assistants) geeft dit namelijk als reden, ook heb ik dit zelf ondervonden door te testen met Voice Assistants op Smartphones en op Smart Speakers. Dus het komt erop neer dat de Smart Speaker de sleutel is tot het actief gebruik van Voice Assistants. Doordat het op een Smart Speaker niet mogelijk is om te typen, moet je spreken en wordt het steeds meer een gewoonte.

Alle bevindingen die ik heb gedaan naar aanleiding van de enquête is zijn hier te vinden!