Externe analyse

De markt: online marketing

In de branche: online marketing zijn er veel trends en ontwikkelingen te vinden. Mede door de steeds verder innoverende technologie komen er steeds meer mogelijkheden op het gebied van (online) marketing. Denk hierbij aan smart home, smart speakers, smartwatches, smart auto’s en ga zo maar door, en deze zijn allemaal aan elkaar verbonden (Loon, 2019). Dit wordt ook wel Internet of Things genoemd en de verwachting is dat in 2020 26 miljard ‘dingen’ digitaal met elkaar verbonden zijn (Rabobank, 2017). Onder andere hierdoor wordt er onwijs veel data opgebouwd. Op basis van deze data kan de marketing aangepast worden aan het individu, waardoor de advertentie een hoge relevantie krijgt. Dit fenomeen is ook wel Data Driven Marketing en daarmee kan dus deze dynamische content worden gemaakt (Smaling, 2019).

Machine learning wordt steeds slimmer

Machine learning is een belangrijke ontwikkeling die zich voordoet en ook dat is iets waar marketeers veel mee kunnen doen. Met deze vorm van Kunstmatige Intelligentie kunnen er bijvoorbeeld patronen in data gevonden worden en daarmee kan het gedrag van de consument worden voorspeld (Kampen, 2018). Ook Chatbots en Voice Assistants worden steeds slimmer door deze technologie. Hierdoor kunnen zij emoties herkennen en hierop inspelen, zonder dat daar een script voor nodig is. Daarnaast kunnen ze de consument nóg beter helpen met alles (Bruijn, 2017).

Verschuiving in zoekgedrag naar: Spraakgestuurd!

Doordat er veel nieuwe smart toepassingen opkomen, zal ons gedrag veranderen. Denk hierbij aan het zoekgedrag online. Nu is zoek je iets op Google door te typen op je smartphone of computer. In 2020 zal 50% van de zoekopdrachten gesproken zijn (Olson, 2016). Daarnaast is de verwachting dat in 2020 30% van alle browsing zonder scherm zal plaatsvinden (Levy, 2016). Dit vraagt om een andere aanpak voor de online marketeers, en daarmee moet je in 2019 echt mee gaan beginnen! (Berghout, 2019).

Opkomst Conversational AI

Door de toepassingen van Voice en Kunstmatige Intelligentie te combineren ontstaat er een nieuwe dimensie: Conversational AI. Olson zei begin 2019 al: “Voice Search is NIET de volgende ‘Big Disrupter’, Conversational AI is dat wel!” Dit zal de manier van browsen compleet veranderen en gaat hand in hand met de uitspraak van Gartner, dat 30% van alle browsing zonder scherm zal zijn in 2020. Mensen gaan dus niet alleen dingen opzoeken via Voice (Voice Search), maar ook dingen bestellen (Conversational AI), reserveringen maken (Conversational AI), praten met klantenservice (Conversational AI) etc. In 2017 was de waarde van alle ‘Voice Commerce Sales’ in Amerika al $1.8 miljard en OC&C verwacht dat dit in 2022 maar liefst $40 miljard zal zijn (Kinsella, 2018).

Smart Speakers populairder dan Smartphone

Voice-activated speakers met intelligente assistenten groeien harder dan smartphones deden in dezelfde fase. Smartphones groeide in het eerste jaar van 4% naar 7% (totaal aantal mensen in US die in bezit zijn van een smartphone) Smart Speakers is in het eerste jaar gegroeid van 7% naar 18% (Edison Research, 2018). Gartner voorspelt zelfs dat in 2020 75% van de huishoudens in de US een Smart Speaker heeft (Kinsella, 2017). In Nederland is er ondertussen ook een onderzoek gedaan naar de adoptie van Smart Speakers (Kantar, 2019). Uit dit onderzoek blijkt dat 4,5 maand na de lancering van de Nederlandstalige Google Home 5% van de Nederlandse huishoudens een Smart Speaker van Google heeft en 1% een Alexa thuis heeft staan. Daarnaast verwachten zij een groei van 80% het komende half jaar.

Een andere reden dat Conversational AI de laatste jaren zo in opkomst is, komt doordat de spraakherkenning steeds beter wordt. De spraakherkenning van Google zat in 2017 zelfs al op de 95% (taal: Engels) (Meeker, 2017). Ter vergelijking: mensen zitten ook op 95% nauwkeurigheid als het gaat om spraakherkenning. Je kan dus zeggen dat Google mensen net zo goed kan verstaan zoals jij dat doet.

Stakeholders van DoubleSmart

DoubleSmart heeft te maken met verschillende stakeholders. De klant van DoubleSmart zijn bedrijven en dat zijn zowel B2B als B2C ondernemingen. Dus de stakeholders zijn zowel andere bedrijven als consumenten.

Klanten

Klanten van DoubleSmart willen meetbaar meer resultaten. Door online goed vindbaar te zijn willen de klanten meer conversies realiseren. De klanten verwachten ook dat DoubleSmart ervoor zorgt dat ze ‘futureproof’ en klaar voor de toekomst zijn. Concreet betekent dit voor DoubleSmart dat zij mee moeten gaan met het veranderende gedrag van de zoekers. Dus bijvoorbeeld moet DoubleSmart ervoor zorgen dat ze nog steeds goed vindbaar zijn als de consumenten Voice Search gebruiken. Zoals ook bij de interne analyse naar boven komt, heeft DoubleSmart eigenlijk twee soorten Buyer Persona’s als klant. Namelijk de marketingmanager en de ondernemer zelf.

De marketingmanager is de buyer persona van de grotere bedrijven. Deze bedrijven hebben een marketingmanager en zij zoeken een verlengstuk op het gebied van online marketing. Vaak komen zij dan bij DoubleSmart als klant. Het kenmerkt de marketingmanager dat hij/zij zelf ook veel bezig is met marketing en er ook altijd wel redelijk wat vanaf weet, maar specialisme zoekt. Zij zijn vaker bekend met Voice Search dan dat de ondernemers zijn. Zij komen dan ook sneller met de vraag of DoubleSmart iets voor ze kan betekenen in Voice Search. Dit is precies de reden dat ik me in eerste instantie op deze doelgroep ga richten met mijn nieuwe dienst.

Ondernemers zijn vaak degene met een wat kleiner bedrijf en die staat op een punt dat ze de marketing niet meer alleen aan kunnen. Dan is het al snel de vraag: “Moet ik een marketingmanager inhuren of een extern bureau?” Wanneer zij een bureau willen inhuren voor de marketing komen zij bij DoubleSmart terecht. Zij hebben zelf minder verstand van marketing dan een marketingmanager heeft en dus is het hier vooral belangrijk dat zij gerust kunnen ondernemen met passie. Het is belangrijk dat DoubleSmart hier haar specialisme laat gelden en de ondernemer attendeert op bijvoorbeeld het veranderende zoekgedrag. Ook is het dan van belang dat wij de ondernemer helpen, zodat hij toch gerust kan blijven ondernemen. Om dat te kunnen doen moet hij geen klanten verliezen, doordat de marketing even niet zo lekker loopt. 

Consumenten

De klanten van de klanten van DoubleSmart, voor ons de consumenten. De consumenten willen gemakkelijk de bedrijven kunnen vinden. Zij verwachten ook dat deze bedrijven mee gaan met de innovaties. Dus bijvoorbeeld verwachten zij een website die goed werkt op mobiel. In de toekomst zullen de consumenten verwachten dat de website goed moet werken in combinatie met Voice. In de meer nabije toekomst verwachten de consumenten dat zij de bedrijven gemakkelijk kunnen vinden als ze spraakgestuurd zoeken.

Bibliografie

Berghout, V. (2019, februari 20). 5 learnings over de toekomst van SEO. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2019/02/20/5-learnings-over-de-toekomst-van-seo/

Bouw, J. (2018, oktober 30). Voice & e-mail: 5 praktische tips voor het klaarstomen van je e-mails. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2018/10/30/voice-e-mail-4-praktische-tips-voor-het-klaarstomen-van-je-e-mails/

Bruijn, M. d. (2017, juni 7). Robots in de winkelstraat: 8 AI-trends voor retail. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2017/06/07/robots-in-de-winkelstraat-8-ai-trends-voor-retail/

Dam, H. v. (2019, maart 14). Podcast – Hans van Dam. (E. Hall, Interviewer) Opgehaald van https://www.emerce.nl/interviews/hans-dam-robocopy-conversational-design-maak-gebruik-rollenspellen

Dean, B. (2018, februari 28). We Analyzed 10,000 Google Home Results. Here’s What We Learned About Voice Search SEO. Opgehaald van Backlinko: https://backlinko.com/voice-search-seo-study

Edison Research. (2018, maart 8). on the rise: steady growth for podcasts, rapid growth for smart speakers. Opgehaald van Edison Research: https://www.edisonresearch.com/infinite-dial-2018/

Enge, E. (2018, mei 1). Rating the Smarts of the Digital Personal Assistants in 2018. Opgehaald van Stone Temple: https://www.stonetemple.com/digital-personal-assistants-study/

Fox, N. (2018, september 24). Helping you along your Search journeys. Opgehaald van Google Blog: https://www.blog.google/products/search/helping-you-along-your-search-journeys/

Kampen, M. v. (2018, maart). ICT-update maart 2018. Opgehaald van Rabobank: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/dienstverlening/ict-dienstverlening/ict-update-maart-2018/

Kinsella, B. (2017, april 14). Gartner Predicts 75% of US Households will Have Smart Speakers by 2020. Opgehaald van Voicebot.ai: https://voicebot.ai/2017/04/14/gartner-predicts-75-us-households-will-smart-speakers-2020/

Kinsella, B. (2018, maart 5). Voice Shopping to Reach $40 Billion in U.S. and $5 Billion in UK by 2022. Opgehaald van Voicebot.ai: https://voicebot.ai/2018/03/05/voice-shopping-reach-40-billion-u-s-5-billion-uk-2022/

Levy, H. P. (2016, oktober 18). Gartner Predicts a Virtual World of Exponential Change. Opgehaald van Gartner: https://www.gartner.com/smarterwithgartner/gartner-predicts-a-virtual-world-of-exponential-change/

Loon, S. v. (2019, januari 16). Deze 4 marketingtechnologieën gaan de toekomst voorgoed veranderen. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2019/01/16/deze-4-marketingtechnologieen-gaan-de-toekomst-voorgoed-veranderen/

Mason, A. (2017, december 12). Comparing the Accuracy of Automatic Transcription Services. Opgehaald van Medium: https://medium.com/descript/comparing-the-accuracy-of-automatic-transcription-services-519fec134465

Meeker, M. (2017, mei 31). Internet Trends 2017 Report. Opgehaald van Kleiner Perkins: https://www.kleinerperkins.com/perspectives/internet-trends-report-2017

Newman, N. (2018). The Future of Voice and the Implications for News. Opgehaald van digitalnewsreport.org: http://www.digitalnewsreport.org/publications/2018/future-voice-implications-news/

Nu.nl. (2018, december 31). ‘Nederland snelst groeiende land voor Google Assistent’. Opgehaald van Nu.nl: https://www.nu.nl/gadgets/5657474/nederland-snelst-groeiende-land-google-assistent.html

Olson, C. (2016, april 25). Just say it: The future of search is voice and personal digital assistants. Opgehaald van Campaign: https://www.campaignlive.co.uk/article/just-say-it-future-search-voice-personal-digital-assistants/1392459

Olson, C. (2019, februari 6). SEARCH CASE: OPTIMIZING SEARCH IN A CONVERSATIONAL AI WORLD – MICROSOFT. Opgehaald van Micorsoft: https://ddma.nl/actueel/search-case-optimizing-search-in-a-conversational-ai-world-microsoft/

Rabobank. (2017, december). ICT dienstverlening, cijfers en trends. Opgehaald van Rabobank: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/dienstverlening/ict-dienstverlening/

Roos, B. d. (2018, november 29). Hé copywriter, jij bent de designer voor Google Assistant. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2018/11/29/he-copywriter-jij-bent-de-designer-voor-google-assistant/

Smaling, D. (2019, februari 8). Programmatic display advertising: de trends voor 2019. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2019/02/08/programmatic-display-advertising-de-trends-voor-2019/

Solis, A. (2019, februari 6). SEARCH CASE: VOICE SEARCH OPTIMIZATION – ORAINTI. Opgehaald van DDMA: https://ddma.nl/actueel/search-case-voice-search-optimization-aleyda-solis-founder-international-seo-consultant-orainti/

Kantar: Gebruik smart speakers groeit explosief. (2019, 14 maart). Geraadpleegd 18 maart 2019, van https://www.tns-nipo.com/nieuws/persberichten/gebruik-smart-speakers-groeit-explosief

Menu