Draagvlak creëren

Draagvlak intern

Om draagvlak te creëren bij de organisatie heb ik vooral veel met de medewerkers gesproken. Specialisme staat hoog in het vaandel bij DoubleSmart, dus ik wist dat ik specialist moest worden op het gebied van Voice Search. Op die manier kreeg ik het vertrouwen om de dingen te mogen toepassen en naar buiten te mogen dragen. Mijn eerste stap was dus specialist in Voice Search worden, en dat is goed gelukt. Met mijn bedrijfsbegeleider (en eigenaar) heb ik wekelijks een 1-op-1 om mijn voortgang te bespreken. Hierin stond elke keer centraal hetgeen wat ik die week had gedaan. Dit was meteen het moment om mijn opgedane kennis te delen met mijn bedrijfsbegeleider. Hierdoor liet ik mijn specialisme al gelden en begon ik met het creëren van draagvlak voor hem. Ook sprak ik regelmatig met de andere eigenaar over dit onderwerp en mijn opgedane kennis. Op een gegeven moment heb ik mijn kennis intern gedeeld op verschillende manier: blog en kennissessie. De blog gaf al goed de kennis aan die ik al opgedaan. Met de kennissessie gaf ik alle medewerkers een presentatie over Voice Search & Conversational AI. Dit was ook meteen het moment voor feedback en er kwamen ook verschillende vragen. Hierdoor kreeg ik niet alleen nieuwe inzichten, maar had ik ook draagvlak gecreëerd bij heel DoubleSmart. Ik had deze kennissessie expres gepland voordat ik de werkzaamheden uit wilde gaan voeren, zodat iedereen op de hoogte was. Hierna kreeg ik van al mijn collega’s het vertrouwen om de werkzaamheden uit te voeren.

Daarnaast heb ik ook samen met mijn collega’s gekeken naar wat het beste zou passen bij DoubleSmart als nieuwe dienst, en al snel kwamen we er op uit dat dit Voice Search Optimization is. Toen hebben we samen gekeken naar hetgeen wat ik tot nu toe had en vanuit daar zijn we verder gaan kijken naar nieuwe mogelijkheden. Door hun ervaring met online marketing en frisse blik, heb ik nieuwe inzichten verkregen. Ook ben ik hierdoor sommige dingen verder gaan onderzoeken. Een concreet voorbeeld van het samen ontwikkelen van een deel van de dienst: Voice Search Optimization, is dat ik samen met Sjoerd heb gezeten. Sjoerd is een specialist op het gebied van Google Mijn Bedrijf. Door samen met hem te sparren over het optimaliseren van de ‘navigatie intentie’, is dit deel van de dienst van goede kwaliteit.

Na deze kennissessie komen er ook regelmatig collega’s naar me toe om te vragen naar optimalisatiemogelijkheden voor klanten op het gebied van Voice Search. Dit communiceren zij dan weer door naar de klant, waardoor we ook naar de bestaande klanten onze specialisme kunnen laten gelden. Zo heb ik bijvoorbeeld een keer geholpen bij het opstellen van een adviesrapport voor een klant. Dit was een zoekmachine optimalisatie adviesrapport, ik had het Voice gedeelte opgepakt. De feedback van de klant was ook erg goed. Ze vonden het goed dat wij al zo bezig zijn met Voice Search.

Draagvlak bij de klant

Helemaal aan het begin van mijn afstuderen ging ik al met mijn bedrijfsbegeleider mee naar een klant, die wat meer wilde weten over Voice Search. Dit was vooral een oriënterend gesprek om te kijken wat zij precies verwachtte van Voice Search. Ook wilde zij weten wat DoubleSmart voor ze kan betekenen omtrent Voice Search. Hier begon ik met het draagvlak creëren bij de klant. Ik gaf hier namelijk al mijn eerste inzichten die ik had opgedaan omtrent Voice Search. Door te laten merken dat ik er in die beginfase ook al enig verstand van had bouwde ik vertrouwen op voor de toekomst. Ze kwamen daarna namelijk ook met de vraag wat ik zou kunnen doen voor hun op het gebied van Voice Search. Op dat moment kon ik hier nog niet echt antwoord op geven, aangezien ik nog lang niet genoeg wist over Voice Search. Echter hebben we contact gehouden via de mail en LinkedIn. Zo heb ik hem enkele keren op de hoogte gehouden met mijn ontwikkelingen en nieuwe bevindingen. Bijvoorbeeld door mijn blog door te sturen die ik had geschreven voor DoubleSmart, en ook de resultaten van mijn enquête. Dit resulteerde in genoeg draagvlak om uiteindelijk optimalisatie uit te voeren voor deze klant.

Menu