Deskresearch: Voice Search & Conversational AI

Nadat ik de markt had onderzocht kon ik gewoonweg niet om Voice Search & Conversational AI heen: daar moet het gebeuren. Sterker nog, het is al bezig! Grote bedrijven als KLM, Karwei en Albert Heijn zijn al een tijdje bezig met Voice toepassingen. Mijn koers is dus bepaald: Voice Search & Conversational AI. Maar voor ik hier iets mee kan doen en echt waarde creëren voor DoubleSmart en haar klanten, moet ik meer over dit onderwerp weten. Of nog beter: alles. Het is een nieuw fenomeen (zeker in Nederland), maar dat houdt niet tegen dat er heel veel informatie over Voice Search & Conversational AI te vinden is.

Om erachter te komen hoe ik Voice Search & Conversational AI moet inzetten, heb ik dus deskresearch gedaan. Kennis op doen om te optimaliseren voor Voice Search, en het toepassen van Conversational AI is mijn doel hiervan. Zodra ik meer over deze onderwerpen weet, kan ik dit toe gaan passen bij DoubleSmart. Dan kan ik pas echt Waarde Creëren en Impact Realiseren. Daarnaast heb ik meer gedaan met de kennis die ik heb opgedaan over Voice Search & Conversational AI. Zo heb ik een blog geschreven voor DoubleSmart, heb ik ook een kennissessie gegeven op kantoor en ben ik de oprichter van de grootste ‘Voice Search & Conversational AI LinkedIn-groep‘ van Nederland.

Opkomst van Voice Search & Conversational AI

Nederland is het snelst groeiende land voor Voice Search (Nu.nl, 2018). Voice-activated speakers met intelligente assistenten groeien harder dan smartphones deden in dezelfde fase. Smartphones groeide in het eerste jaar van 4% naar 7% (totaal aantal mensen in US die in bezit zijn van een smartphone) Smart Speakers is in het eerste jaar gegroeid van 7% naar 18% (Edison Research, 2018). Gartner voorspelt zelfs dat in 2020 75% van de huishoudens in de US een Smart Speaker heeft (Kinsella, 2017).

Een andere reden dat Conversational AI de laatste jaren zo in opkomst is, komt doordat de spraakherkenning steeds beter wordt. De spraakherkenning van Google zat in 2017 zelfs al op de 95% (taal: Engels) (Meeker, 2017). Ter vergelijking: mensen zitten ook op 95% nauwkeurigheid als het gaat om spraakherkenning. Je kan dus zeggen dat Google mensen net zo goed kan verstaan zoals jij dat doet.

Voice Search is NIET de volgende ‘Big Disrupter’, Conversational AI is dat wel (Olson, 2019)! Voice Search is slechts een onderdeel hiervan, wel zal in 2020 50% van de zoekopdrachten gesproken zijn (Olson, 2016). Dit gaat hand in hand met de uitspraak van Gartner, dat 30% van alle browsing zonder scherm zal zijn in 2020. Mensen gaan dus niet alleen dingen opzoeken via Voice, maar ook dingen bestellen, reserveringen maken, praten met klantenservice (Chatbots) etc. In 2017 was de waarde van alle ‘Voice Commerce Sales’ in Amerika al $1.8 miljard en OC&C verwacht dat dit in 2022 maar liefst $40 miljard zal zijn (Kinsella, 2018).

Verschillende Voice apparaten

Deze Intelligente Voice Assistenten gaan in veel meer apparaten zitten dan Speakers en smartphones, denk aan auto’s, tv’s, ovens/magnetrons, koptelefoons etc. De Voice-activated speakers zorgen ook voor minder schermtijd en dat mensen op gaan ruimen (denk aan afstandsbedieningen die niet meer nodig zijn).

Nu gebruiken mensen het dus voornamelijk nog alleen op hun smartphone en smart speaker. Later zal dit verder uitgebreid worden, waardoor de mogelijkheid om Voice Search toe te passen alsmaar groter wordt. Dan zal het ook uit gaan maken van de dagelijkse routine van mensen. Waar mensen nu nog hun online zoektocht beginnen bij Google zoekmachine, is dat nu aan het verschuiven richting de Voice Search.

Toepassingen gaan verder dan alleen zoekmachines

Voice Assistant in de auto kan bijvoorbeeld gebruikt worden om hetgeen te bestellen dat je net op de billboard hebt gezien of op de radio hebt gehoord (Loon, 2019). Het wordt de bestuurder namelijk makkelijk gemaakt om dingen meteen op te zoeken. Voice wordt ook heel belangrijk voor e-mailmarketing, mensen vragen apparaten om hun mails voor te lezen (Bouw, 2018). De mails zullen dan anders ingevuld moeten worden: kort, krachtig en op een persoonlijke gesproken manier.

Dit gaat verder dan alleen Voice Search, dit geeft namelijk het belang van Conversational AI aan. Alles moet goed met elkaar werken en op elkaar afgestemd zijn. Ook is het in de toekomst belangrijk om te kijken naar “Voice First”. Op dit moment wordt er gekeken naar “Mobile First”, dus dat de mobiele website belangrijker is dan de website op desktop. Het zelfde met e-mails, daarbij is het ook belangrijker dat ze op mobiel goed zijn dan op desktop. Straks is het belangrijker dat ze voor Voice goed werken, en dus “Voice First” zijn. Voor nu is dat nog toekomstmuziek, maar wel iets om rekening mee te houden!

Voice Search alleen is dus niet genoeg

Zoals ik al zei: Voice Search is NIET de volgende ‘big disrupter’, Conversational AI is dat! (Olson, 2019) Conversational AI is technologie dat kan luisteren, praten, zien, begrijpen en verbinden met mensen. Hierbij hoort: Chatbots, Digitale Assistants en Voice Skills (acties uitvoeren). Voice Search wordt nu dan ook wel Conversational Search (Solis, 2019). Dat betekent dat het van Search verschuift naar Journeys, want mensen hebben niet meer genoeg aan 1 antwoord (Fox, 2018). Ze gaan dus als het ware een conversatie aan met de slimme assistent. Weer een voorbeeld met e-mailmarketing: persoon vraagt aan Google om de mails op te lezen, en wil daarna iets meteen opzoeken naar aanleiding van de mail.

Toepassingen Voice Search

Er zijn drie intenties bij Voice Search, namelijk: informatie, navigatie en transactie (Olson, 2019). Bij iedere intentie zijn er weer andere optimalisatie mogelijkheden, die ik allemaal toegepast heb bij de nieuwe dienst van DoubleSmart en te vinden bij “Realiseren”. In de afbeelding hieronder zijn de optimalisatiemogelijkheden ook met steekwoorden uitgelegd. De optimalisatiemogelijkheden die ik noem zijn uit eigen onderzoek gekomen en ook deels uit een onderzoek van: (Dean, 2018).

Als mensen naar informatie zoeken gaat dit met ‘longtail-keywords’, oftewel zoektermen met meer dan 3 zoekwoorden. Ook is dit meestal in de vraagvorm, en op een natuurlijk gesproken manier. Dus geen computertaal als: “Hoogte Eiffeltoren”, maar bijvoorbeeld: “Hoe lang is de Eiffeltoren?”

Met navigatie willen mensen een route naar een winkel of bedrijf. Hierbij wil je als bijvoorbeeld restaurant, natuurlijk gevonden worden als iemand zoekt: “Wat is het beste restaurant in de buurt?” Door dit te optimaliseren zorg je ervoor dat jouw restaurant bovenaan komt en dus dat er meer klanten komen.

Transactie is het doen van een aankoop via Voice Search. In Nederland is dit nog maar beperkt mogelijk, maar komt wel steeds meer op. Denk hierbij aan het laten bezorgen van je boodschappen door Albert Heijn. Dit is mogelijk via Voice. Maar ook bij Thuisbezorgd is het tegenwoordig mogelijk om je eten te bestellen via een slimme assistent.

Hoe kan ik beginnen met Voice Search?

Zoals ik al zei lijken SEO en Voice Search Optimization erg op elkaar, dat zie je ook terug in de werkzaamheden die nodig zijn voor de optimalisatie (Newman, 2018). Bij SEO onderscheiden we de werkzaamheden in drie categorieën, namelijk: Technische optimalisatie, Content en Autoriteit. Bij VSO technische optimalisatie en autoriteit nog steeds belangrijk, misschien zelfs wel belangrijker! De optimalisatie hiervoor blijft hetzelfde: snelle website waarbij alles goed is ingesteld. En voor autoriteit moet er nog steeds gebruik gemaakt worden van linkbuilding. De content moet wel anders ingestoken worden en worden hier andere dingen belangrijk. Zo moet er meer gefocust worden op longtail zoektermen (meer dan 3 zoekwoorden), zorgen voor korte en krachtige antwoorden van maximaal 29 woorden en wordt Google Mijn Bedrijf belangrijker. Google hecht ook meer waarde aan Structured Data in Voice Search, zo is er nu de Speakable Markup. Ook zal content op een andere manier geschreven moeten gaan worden, het moeten namelijk gesprekken worden voor de Google Assistant (Roos, 2018). Gemiddeld komt 40,7% van de Voice Search resultaten uit de Featured Snippets (Dean, 2018). Het belang van featured snippets per Voice Assistance te vinden in het model van Stone Temple in de afbeelding hieronder (Enge, 2018).

Bibliografie

Berghout, V. (2019, februari 20). 5 learnings over de toekomst van SEO. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2019/02/20/5-learnings-over-de-toekomst-van-seo/

Bouw, J. (2018, oktober 30). Voice & e-mail: 5 praktische tips voor het klaarstomen van je e-mails. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2018/10/30/voice-e-mail-4-praktische-tips-voor-het-klaarstomen-van-je-e-mails/

Bruijn, M. d. (2017, juni 7). Robots in de winkelstraat: 8 AI-trends voor retail. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2017/06/07/robots-in-de-winkelstraat-8-ai-trends-voor-retail/

Dam, H. v. (2019, maart 14). Podcast – Hans van Dam. (E. Hall, Interviewer) Opgehaald van https://www.emerce.nl/interviews/hans-dam-robocopy-conversational-design-maak-gebruik-rollenspellen

Dean, B. (2018, februari 28). We Analyzed 10,000 Google Home Results. Here’s What We Learned About Voice Search SEO. Opgehaald van Backlinko: https://backlinko.com/voice-search-seo-study

Edison Research. (2018, maart 8). on the rise: steady growth for podcasts, rapid growth for smart speakers. Opgehaald van Edison Research: https://www.edisonresearch.com/infinite-dial-2018/

Enge, E. (2018, mei 1). Rating the Smarts of the Digital Personal Assistants in 2018. Opgehaald van Stone Temple: https://www.stonetemple.com/digital-personal-assistants-study/

Fox, N. (2018, september 24). Helping you along your Search journeys. Opgehaald van Google Blog: https://www.blog.google/products/search/helping-you-along-your-search-journeys/

Kampen, M. v. (2018, maart). ICT-update maart 2018. Opgehaald van Rabobank: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/dienstverlening/ict-dienstverlening/ict-update-maart-2018/

Kinsella, B. (2017, april 14). Gartner Predicts 75% of US Households will Have Smart Speakers by 2020. Opgehaald van Voicebot.ai: https://voicebot.ai/2017/04/14/gartner-predicts-75-us-households-will-smart-speakers-2020/

Kinsella, B. (2018, maart 5). Voice Shopping to Reach $40 Billion in U.S. and $5 Billion in UK by 2022. Opgehaald van Voicebot.ai: https://voicebot.ai/2018/03/05/voice-shopping-reach-40-billion-u-s-5-billion-uk-2022/

Levy, H. P. (2016, oktober 18). Gartner Predicts a Virtual World of Exponential Change. Opgehaald van Gartner: https://www.gartner.com/smarterwithgartner/gartner-predicts-a-virtual-world-of-exponential-change/

Loon, S. v. (2019, januari 16). Deze 4 marketingtechnologieën gaan de toekomst voorgoed veranderen. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2019/01/16/deze-4-marketingtechnologieen-gaan-de-toekomst-voorgoed-veranderen/

Mason, A. (2017, december 12). Comparing the Accuracy of Automatic Transcription Services. Opgehaald van Medium: https://medium.com/descript/comparing-the-accuracy-of-automatic-transcription-services-519fec134465

Meeker, M. (2017, mei 31). Internet Trends 2017 Report. Opgehaald van Kleiner Perkins: https://www.kleinerperkins.com/perspectives/internet-trends-report-2017

Newman, N. (2018). The Future of Voice and the Implications for News. Opgehaald van digitalnewsreport.org: http://www.digitalnewsreport.org/publications/2018/future-voice-implications-news/

Nu.nl. (2018, december 31). ‘Nederland snelst groeiende land voor Google Assistent’. Opgehaald van Nu.nl: https://www.nu.nl/gadgets/5657474/nederland-snelst-groeiende-land-google-assistent.html

Olson, C. (2016, april 25). Just say it: The future of search is voice and personal digital assistants. Opgehaald van Campaign: https://www.campaignlive.co.uk/article/just-say-it-future-search-voice-personal-digital-assistants/1392459

Olson, C. (2019, februari 6). SEARCH CASE: OPTIMIZING SEARCH IN A CONVERSATIONAL AI WORLD – MICROSOFT. Opgehaald van Micorsoft: https://ddma.nl/actueel/search-case-optimizing-search-in-a-conversational-ai-world-microsoft/

Rabobank. (2017, december). ICT dienstverlening, cijfers en trends. Opgehaald van Rabobank: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/dienstverlening/ict-dienstverlening/

Roos, B. d. (2018, november 29). Hé copywriter, jij bent de designer voor Google Assistant. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2018/11/29/he-copywriter-jij-bent-de-designer-voor-google-assistant/

Smaling, D. (2019, februari 8). Programmatic display advertising: de trends voor 2019. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2019/02/08/programmatic-display-advertising-de-trends-voor-2019/

Solis, A. (2019, februari 6). SEARCH CASE: VOICE SEARCH OPTIMIZATION – ORAINTI. Opgehaald van DDMA: https://ddma.nl/actueel/search-case-voice-search-optimization-aleyda-solis-founder-international-seo-consultant-orainti/

Menu