De nieuwe diensten

Diensten

De concepten bij Business Development zijn uitgevoerd, getest, gemeten en weer doorontwikkeld. Dit heeft geresulteerd in de volgende diensten: Voice Search Optimization, Voice Skill en Chatbot. Voice Search Optimization is ook daadwerkelijk een dienst geworden bij DoubleSmart en de andere twee nog niet helemaal als dienst. Wel heb ik dit toegepast bij DoubleSmart zelf, wat ook heeft geresulteerd in ‘zichtbare impact’.

Voice Search Optimization

Voice Search Optimization

De naam Voice Search Optimization (VSO) is afgeleid van Search Engine Optimization (SEO), dit is logisch als je bedenkt dat deze twee soorten ‘optimizations’ heel dicht tegen elkaar aan liggen. Echter zijn er ook genoeg verschillen om hier een aparte dienst van te maken. Op dit moment is SEO vele malen belangrijker, omdat mensen nu nog voornamelijk zoeken met typen op hun computer of smartphone. Echter door de opkomst van slimme spraakassistenten op je telefoon én slimme speakers, wordt Voice Search Optimization ook belangrijk. En in de toekomst waarschijnlijk zelfs belangrijker! Waarom optimaliseren voor Voice Search zo belangrijk is? Omdat er dan maar 1 antwoord gegeven wordt en niet zoals op je computer of smartphone een lijst met 10 resultaten (per pagina).

De dienst: Voice Search Optimization

Zoals ik al zei lijken SEO en VSO erg op elkaar, dat zie je ook terug in de werkzaamheden die nodig zijn voor de optimalisatie. Bij SEO onderscheiden we de werkzaamheden in drie categorieën, namelijk: Technische optimalisatie, Content en Autoriteit. Bij VSO technische optimalisatie en autoriteit nog steeds belangrijk, misschien zelfs wel belangrijker! De optimalisatie hiervoor blijft hetzelfde: snelle website waarbij alles goed is ingesteld. En voor autoriteit moet er nog steeds gebruik gemaakt worden van linkbuilding. De content moet wel anders ingestoken worden en worden hier andere dingen belangrijk. Zo moet er meer gefocust worden op longtail zoektermen (meer dan 3 zoekwoorden), zorgen voor korte en krachtige antwoorden van maximaal 29 woorden en wordt Google Mijn Bedrijf belangrijker.

Concreet

Hoe komt de dienst Voice Search Optimization er uit te zien? Er zijn bij Voice Search drie intenties: Infromatie, Navigatie en Transactie. Zo heb ik ook de dienst ingestoken en per intentie de optimalisatiemogelijkheden uitgewerkt voor de content. De technische optimalisatie en autoriteit blijven hetzelfde als bij SEO.

  • Informatie: Als mensen zoeken naar informatie via Voice Search gaat dat bijna altijd met een vraag. In het achterhoofd houdend dat er korte antwoorden gegeven moeten worden met maximaal 29 woorden, maakt dat snel duidelijk dat een FAQ page hiervoor perfect is! Dus om hiervoor te optimaliseren, moet je een FAQ page maken met hierin zoveel mogelijk longtail zoekvragen. Deze teksten, net als alle andere teksten op de website, moeten ook geschreven worden in natuurlijk gesproken taal. Ook is het belangrijk om te schrijven op niveau B1. Eenmaal deze content te hebben geoptimaliseerd is het de bedoeling om een ‘featured snippet’ te verkrijgen. “Een featured snippet is een zoekresultaat op de 1e pagina van de Google zoekresultaten dat antwoord geeft op de zoekvraag van de gebruiker binnen Google. Deze ‘uitgelichte zoekresultaten’ zorgen ervoor dat je pagina beter opvalt waardoor de CTR (doorklikratio) wordt verbeterd.” Aldus de featured snippet met de zoekvraag: ‘Wat is een featured snippet?” Bijna 41% van de antwoorden die de Google Assistant geeft komt uit zo’n featured snippet, kwam ik achter tijdens m’n deskresearch. Dat is dus ook een belangrijk punt om te optimaliseren. Zeker als je bedenkt dat dit het enige antwoord is wat je krijgt van je Google Assistant. Ben jij niet die featured snippet, dan word je niet gevonden.
  • Navigatie: Dit is ook een belangrijk onderdeel van Voice Search. Mensen vragen bijvoorbeeld aan hun slimme assistent: zoek een restaurant in Rotterdam. Als restaurant wil je dan natuurlijk gevonden worden en het liefst bovenaan. De optimalisatiemogelijkheden die hierbij horen zijn: de optimalisatie van bedrijfsvermeldingen (Google Mijn Bedrijf en Apple Maps), locatie geoptimaliseerde website content en reviews. Content komt hier weer in terug, het is van belang om hier content te ontwikkelen waarbij de plaatsnaam in combinatie met je bedrijf/branche de focus heeft. Voor de bedrijfsvermeldingen is het belangrijk dat alles goed geoptimaliseerd is voor jouw branche. Alle informatie moet kloppen, en dat kan nog wel eens lastig zijn. Ook reviews zijn erg belangrijk, in de resultaten wordt er namelijk rekening gehouden met de score van het bedrijf. Reviewmanagement wordt dus nog belangrijker.
  • Transactie: Om mensen een transactie te laten doen via een slimme assistent is er allereerst een Voice Skill nodig. Zonder Voice Skill is het (nog) niet mogelijk om een aankoop te doen. Over deze dienst zal ik meer vertellen bij het kopje: Voice Skill. Ook Chatbots zijn een belangrijk onderdeel voor een transactie, hierover meer onder het kopje: Chatbot. Daarnaast is het belangrijk om de content weer goed te hebben en reviews. Het product moet door Google goed geïndexeerd kunnen worden, dat houdt in dat je het Google makkelijk moet maken om jouw product te laten begrijpen. Bijvoorbeeld dat Google kan zien wat het merk en wat de prijs is van het product. Om dit makkelijk te maken voor Google, is ‘Schema Markup’ nodig. Hiermee geef je eigenlijk aan welk getal de prijs is en welk getal het aantal stuks is. Dat is een belangrijk optimalisatiepunt als het gaat om de transactie intentie.
Voice Skill

Voice Skill

Een Voice Skill of Voice Action, is een soort applicatie die gemaakt moet worden om bepaalde handelingen te voldoen. Denk hierbij aan het boeken van een vlucht bij KLM, dat is niet mogelijk als zij geen Voice Skill hebben ontwikkeld. Ook kan je bij Thuisbezorgd eten bestellen via de slimme assistent, dit wordt ook mogelijk gemaakt door een Voice Skill. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de talloze mogelijkheden die er zijn met zo’n Voice Skill. Tijdens m’n deskresearch had ik gevonden dat er wordt gezegd dat in 2020 30% van het browsen zonder scherm wordt gedaan. Dit geeft meteen het belang aan van zo’n Voice Skill, want zonder Voice Skill is dit niet mogelijk voor jouw bedrijf. Een Voice Skill moet dus geprogrammeerd worden. Dit staat wat verder van het bed van DoubleSmart af, want het is niet echt optimalisatie van de website. Maar tijden veranderen en als DoubleSmart een transient competitive advantage willen blijven behouden, moeten zij ook mee!

Voice Skill intern gebruiken

Een Voice Skill ontwikkelen wordt eerder vergeleken met het maken van een website dan met online marketing. Dit is ook de reden dat dit verder bij DoubleSmart vandaan staat. Concreet is de dienst Voice Skill: het ontwikkelen van een goedwerkende Voice Skill. We zorgen dan dat onze klanten ook aanwezig zijn op de slimme assistenten, en ook toegevoegde waarde bieden. Zoals ik ook al tijdens mijn advies aangaf: dit is een onderdeel die minder relevant is al dienst op dit moment. Mede doordat dit wat minder in het straatje van DoubleSmart ligt, en omdat dit minder prioriteit heeft dan de Voice Search Optimization (mensen gebruiken op dit moment namelijk nog amper Voice Skills). Echter betekent dat niet dat ik er niks mee ga doen/heb gedaan!

Concreet voorbeeld

Wel heb ik een Voice Skill ontwikkeld voor DoubleSmart tijdens mijn afstuderen. Aan deze Voice Skill kan je dingen vragen omtrent online marketing en natuurlijk ook Voice Search. Daarnaast heb ik een Checklist ontwikkeld voor SEO. Dit zijn een aantal punten die belangrijk zijn als basis voor een goede SEO pagina. Stapsgewijs loop je dan samen met de Voice Skill door de pagina om deze te optimaliseren. Probeer het zelf met je Google Assistant op je telefoon of Google Home.

Chatbot

Chatbot

Een Chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Dit is ook een onderdeel van Conversational AI. Ook dit ligt misschien niet helemaal in het straatje van DoubleSmart, maar dat neemt niet weg dat dit zeer interessant is met betrekking tot Voice Search & Conversational AI. Een chatbot kan ook ondersteunend zijn aan het aankoopproces via Voice Search. En dat maakt het zo belangrijk. Naast dat het ondersteunend kan zijn aan het aankoopproces via Voice Search is dit ook op de computer en smartphone al interessant. Daarom zit de Chatbot een beetje tussen deze twee werelden in. Daarom heb ik mij hier ook in verdiept en uiteindelijk ook toegepast.

Een Chatbot bouwen en gebruiken

Naast dat ik een Chatbot heb gemaakt voor op mijn eigen website, heb ik er ook eentje gemaakt voor DoubleSmart. De Chatbot is ingestoken met als doel: meer leads binnen halen door middel van een aanvraag van een gratis kansenonderzoek. Daarnaast is er nog wat aanvullende informatie te verkrijgen via de Chatbot, zoals de diensten die DoubleSmart aanbiedt en contactgegevens. Dit heb ik dus vooralsnog intern gebruikt en nog niet naar buiten gedragen als dienst. Zoals ik al net aangaf is dit ook niet echt een onderdeel waar DoubleSmart specialist in wilt worden op korte termijn. Echter is dit wel een mooie dienst om ernaast te verkopen. Voor nu is het vooral erg goed om te hebben op de eigen website van DoubleSmart, en uiteraard kunnen we hier klanten mee verblijden.

Verdienmodel

Het verdienmodel van deze diensten zal hetzelfde zijn als de andere diensten van DoubleSmart. Bij DoubleSmart kunnen bedrijven abonnementen afnemen op online marketing, en betalen dan de uren die zij afnemen. Met de nieuwe diensten zal dat precies hetzelfde zijn. Bedrijven kunnen dan bepaalde uren afnemen om bijvoorbeeld Voice Search Optimization af te nemen. Voor de Voice Skill en de Chatbot zal dit eerder als eenmalige werkzaamheden worden gezien en niet als maandelijks abonnement. Ook nu doen we al veel eenmalige werkzaamheden en dat verkopen we in principe ook uren aan de klant. Dus dat zal ook hetzelfde zijn voor de nieuwe diensten.

Menu