Selecteer een pagina

De enquête die ik uit heb gezet heeft ondertussen al heel wat reacties gekregen. Mede door de kracht van LinkedIn heb ik veel mensen weten te bereiken. Ik heb veel waardevolle informatie gekregen over de adoptie van Smart Speakers. Maar ik ben vooral erg blij met de resultaten die betrekking hebben op het gebruik van de Voice Assistant, zowel op de smartphone als op de Smart Speaker. Hierdoor kan ik verbanden leggen en Nederlanders beter begrijpen op het gebied van Voice Search. Deze informatie zal ik gaan plaatsen bij de landelijke leeropbrengst Waarde Creëren. Daarnaast heb ik deze week ook meer onderzoek gedaan naar het fenomeen Voice Search Optimization. Het is de bedoeling dat ik hier een dienst van ga maken en om dat te doen, moet ik er wel voldoende verstand van hebben.

Zelf testen met de Google Home

Ook heb ik deze week een Google Home Mini aangeschaft om te testen. Hierdoor kan ik me nog beter inleven in de manier van zoeken. Daarnaast is dit ook super waardevol om te testen waar de Google Home alle informatie vandaan haalt. Er zijn wel al veel best practices die betrekking hebben op de Verenigde Staten, maar nog weinig over Nederland. Misschien zit er geen verschil in, maar als dit wel zo is moet ik dat wel weten natuurlijk. Het eerste wat me is opgevallen bij het gebruik van een Google Home, is dat het nog erg onwennig is. Het zit op dit moment in m’n systeem om snel mijn mobiel te pakken en het te typen. Wat me daarna ook is opgevallen, is hoe snel je je hier aan aanpast. Als je eenmaal praat tegen je Google Home, zoek je dingen sneller op via voice dan typen. Niet alleen bij mij is dit het geval. Nee, de rest van m’n familie zie ik ook steeds vaker tegen de Google Home Mini praten.

Verder onderzoek naar de werking van Google Home

Nu ik zelf een Google Home thuis heb staan kan ik gaan onderzoeken wat er nodig is om gevonden te worden. Dit doe ik door veel resultaten analyseren naar aanleiding van zoekresultaten die ik krijg van de Google Home. Op die manier kom ik straks meer te weten over hoe het algoritme in elkaar zit. Dit kan ik dan weer toepassen in de praktijk en klanten helpen om gevonden te worden via voice search.