Business Development

Hier is alles te vinden rondom de landelijke leeropbrengst Business Development. Hierin stond het testen van mijn prototype centraal. Uiteraard is veel testen hier erg belangrijk om tot een eindproduct te komen. Maar voor ik dit allemaal kan doen, ga ik eerst het concept verder ontwikkelen en uitwerken. Met dit concept ga ik beginnen en tijdens deze fase verder doorontwikkelen door te testen en te meten. Ook hang ik hier uiteindelijk een verdienmodel aan, om zo impact te kunnen realiseren voor DoubleSmart. Op deze pagina leg ik dit proces verder uit!

Concept

Hier is mijn concept nog een keer terug te lezen. Dit concept is ontstaan door een creatief denkproces waar ik verschillende stakeholders in heb betrokken. Mijn doel was om een innovatieve dienst te ontwikkelen, die ook perfect inspeelt op de eerdere koers die ik heb gesteld. Om tot dit te komen ben ik allereerst begonnen met het ontwikkelen van een concept. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van mijn onderzoek, en een onderdeel van mijn onderzoek waren ook best practices. In Nederland zijn er nog weinig best practices te vinden, aangezien er hier nog weinig bureaus mee aan de slag zijn gegaan. In Amerika zijn er daarentegen genoeg best practices te vinden over Voice Search. Dit heb ik dan ook zeker meegenomen in mijn concept. Er is namelijk geen specifieke werkwijze beschikbaar. Hiermee bedoel ik dat er niet zoiets bestaat als de beste manier om te optimaliseren voor een website. Door middel van veel testen, wordt er een manier van optimalisatie ontwikkeld die werkt. Echter kan het zo zijn dat dit morgen niet meer werkt, aangezien er andere dingen belangrijker worden in de ogen van Google. Best practises uit Amerika helpen enorm om een basis te krijgen voor een goede Voice optimalisatie. Dit heb ik dan ook gebruikt en op basis van mijn onderzoek ben ik begonnen met het ontwikkelen van mijn eerste concept. Bij het onderzoek heb ik gekeken naar de bronnen waar de Google Assistent haar informatie vandaan haalt. Dit ging ik herleiden naar de zoekresultaten die getoond worden op de normale zoekresultaten pagina. Met al deze informatie kon ik tot een goed concept komen voor mijn dienst. Daarna heb ik dit aan mijn collega’s gepresenteerd om op die manier feedback te verzamelen. Zo kreeg ik weer nieuwe inzichten en ben ik sommige dingen dieper gaan onderzoeken. Juist door hun mee te nemen in dit proces, kreeg ik al snel het vertrouwen van mijn collega’s. Ook werd mijn dienst op deze manier sneller aannemelijk voor de gehele organisatie. Daaropvolgend heb ik weer verder onderzoek gedaan en ook gaan testen, met als resultaat de nieuwe diensten voor DoubleSmart! Het concept is vernieuwend door de context, ik maak namelijk een dienst die perfect inspeelt op de trend Voice Search. Er zijn nog weinig online marketingbureaus die dit als dienst aanbieden. Dat maakt DoubleSmart een van de eerste die hier mee aan de slag gaat. Dus dat maakt DoubleSmart een innovatief online marketingbureau.

Draagvlak

Om draagvlak te creëren bij de organisatie heb ik vooral veel met de medewerkers gesproken. Specialisme staat hoog in het vaandel bij DoubleSmart, dus ik wist dat ik specialist moest worden op het gebied van Voice Search. Op die manier kreeg ik het vertrouwen om de dingen te mogen toepassen en naar buiten te mogen dragen. Mijn eerste stap was dus specialist in Voice Search worden, en dat is goed gelukt. Met mijn bedrijfsbegeleider (en eigenaar) heb ik wekelijks een 1-op-1 om mijn voortgang te bespreken. Hierin stond hetgeen wat ik die week had gedaan centraal. Dit was meteen het moment om mijn opgedane kennis te delen met mijn bedrijfsbegeleider. Hierdoor liet ik mijn specialisme al gelden en begon ik met het creëren van draagvlak voor hem. Ook sprak ik regelmatig met de andere eigenaar over dit onderwerp en mijn opgedane kennis. Op een gegeven moment heb ik mijn kennis intern gedeeld op verschillende manier: blog en kennissessie. De blog gaf al goed de kennis aan die ik al opgedaan. Met de kennissessie gaf ik alle medewerkers een presentatie over Voice Search & Conversational AI. Dit was ook meteen het moment voor feedback en er kwamen ook verschillende vragen. Hierdoor kreeg ik niet alleen nieuwe inzichten, maar had ik ook draagvlak gecreëerd bij heel DoubleSmart. Ik had deze kennissessie expres gepland voordat ik de werkzaamheden uit wilde gaan voeren, zodat iedereen op de hoogte was. Hierna kreeg ik van al mijn collega’s het vertrouwen om de werkzaamheden uit te voeren.

Daarnaast heb ik ook samen met mijn collega’s gekeken naar wat het beste zou passen bij DoubleSmart als nieuwe dienst, en al snel kwamen we er op uit dat dit Voice Search Optimization is. Toen hebben we samen gekeken naar hetgeen wat ik tot nu toe had en vanuit daar zijn we verder gaan kijken naar nieuwe mogelijkheden. Door hun ervaring met online marketing en frisse blik, heb ik nieuwe inzichten verkregen. Ook ben ik hierdoor sommige dingen verder gaan onderzoeken. Een concreet voorbeeld van het samen ontwikkelen van een deel van de dienst: Voice Search Optimization, is dat ik samen met Sjoerd heb gezeten. Sjoerd is een specialist op het gebied van Google Mijn Bedrijf. Door samen met hem te sparren over het optimaliseren van de ‘navigatie intentie’, is dit deel van de dienst van goede kwaliteit.

Na deze kennissessie komen er ook regelmatig collega’s naar me toe om te vragen naar optimalisatiemogelijkheden voor klanten op het gebied van Voice Search. Dit communiceren zij dan weer door naar de klant, waardoor we ook naar de bestaande klanten onze specialisme kunnen laten gelden. Zo heb ik bijvoorbeeld een keer geholpen bij het opstellen van een adviesrapport voor een klant. Dit was een zoekmachine optimalisatie adviesrapport, ik had het Voice gedeelte opgepakt. Ik had toen een advies gegeven zodat ze aan de slag kunnen gaan met Voice Search binnen hun bedrijf. De feedback van de klant was ook erg goed. Ze vonden het goed dat wij al zo bezig zijn met Voice Search. Dat geeft wel goed aan hoeveel draagvlak ik ondertussen heb gecreëerd.

Ook heb ik aan de diensten een verdienmodel gekoppeld, mijn doel hierbij was om te laten zien dat mijn concept ook financieel verantwoord is. Hier kan je daar meer over vinden onderaan de pagina. Dit is niet veel anders dan de huidige manier van werken bij DoubleSmart, echter is het toch een belangrijk punt om in ieder geval op te noemen bij mijn collega’s. Dit heb ik dan ook onder andere in de kennissessie naar voren laten komen, en ook wat inhoudelijker bij de 1-op-1’s met mijn bedrijfsbegeleider. Als resultaat was dat ik ook draagvlak heb gecreëerd op financieel vlak.

Helemaal aan het begin van mijn afstuderen ging ik al met mijn bedrijfsbegeleider mee naar een klant, die wat meer wilde weten over Voice Search. Dit was vooral een oriënterend gesprek om te kijken wat zij precies verwachtte van Voice Search. Ook wilde zij weten wat DoubleSmart voor ze kan betekenen omtrent Voice Search. Hier begon ik met het draagvlak creëren bij de klant. Ik gaf hier namelijk al mijn eerste inzichten die ik had opgedaan omtrent Voice Search. Door te laten merken dat ik er in die beginfase ook al enig verstand van had bouwde ik vertrouwen op voor de toekomst. Ze kwamen daarna namelijk ook met de vraag wat ik zou kunnen doen voor hun op het gebied van Voice Search. Op dat moment kon ik hier nog niet echt antwoord op geven, aangezien ik nog lang niet genoeg wist over Voice Search. Echter hebben we contact gehouden via de mail en LinkedIn. Zo heb ik hem enkele keren op de hoogte gehouden met mijn ontwikkelingen en nieuwe bevindingen. Bijvoorbeeld door mijn blog door te sturen die ik had geschreven voor DoubleSmart, en ook de resultaten van mijn enquête. Dit resulteerde in genoeg draagvlak om uiteindelijk optimalisatie uit te voeren voor deze klant. Hier meer informatie over deze Voice Search klant.

Optimalisatie

Om tot een kwalitatief goede dienst te komen is het belangrijk om goed te testen. Hierdoor weet je wat werkt en wat niet werkt. Ik heb mijn dienst ook zorgvuldig getest bij zowel DoubleSmart intern, als bij een klant. Daarna ben ik de resultaten gaan meten en hier heb ik dan weer van geleerd, en op basis daarvan aanpassingen gedaan. Dit is ook wel de ‘Lean-startup methode’. Op deze manier kom ik uiteindelijk tot een volwaardige dienst die DoubleSmart aan kan gaan bieden aan haar klanten. Mijn doel was dus de diensten die ik heb ontwikkeld verbeteren tot een hoge kwaliteit. Hiervoor heb ik de Lean-startup methode gebruikt, want dit stimuleert om veel te testen. Daarnaast is de Lean-startup metode gericht op snel experimenteren en dat is precies wat ik moest doen in mijn afstudeerperiode. Als resultaat heb ik mijn concept gemaakt tot een dienst die voldoet aan de kwaliteitseisen DoubleSmart.

Om te testen heb ik al mijn bevindingen uitgeprobeerd. Dus in het kort: optimaliseren voor de navigatie door middel van bedrijfsvermeldingen optimaliseren, maken van een FAQ pagina en het optimaliseren van featured snippets. Daarnaast ook nog het bouwen van een Voice Skill en een Chatbot. Ik heb dit allemaal uitgevoerd bij DoubleSmart en het optimaliseren van de bedrijfsvermeldingen heb ik ook bij de klant gedaan.

Voice Search Optimization

Allereerst heb ik de Lean-startup methode toegepast bij Voice Search Optimization. Het testen van Voice-optimalisatie is erg belangrijk. Zo zijn er niet net zoals bij SEO een duidelijke optimalisatie mogelijkheden die al tijden worden toegepast. Nee, Voice Search is nog erg in opkomst dus erg zijn nog weinig (Nederlandse) Case studies te vinden. Dat maakt het des te belangrijker om hier zelf case studies van te maken. Helaas had ik niet genoeg tijd om hier meerdere uitgebreide Case studies te maken. Echter is dit wel redelijk gelukt voor de optimalisatie die ik voor DoubleSmart heb gedaan. Er zijn al wat enkele resultaten te zien en daarmee ben ik dus verder gaan meten. Om te testen ben ik gewoon mijn bevindingen gaan uitvoeren, die ik uit eerder onderzoek heb gehaald. Vanuit daar heb ik gekeken of ik stijgingen kon waarnemen in de zoektermen waar ik me op heb gericht.

Vanuit daar ben ik gaan meten en voor Voice Search Optimization gaat het om rankings net als bij SEO. Dus hoe hoog scoor je in Google met je gewenste zoektermen. Voor Voice Search zijn deze termen vaak ‘longtail-zoektermen’. Mijn doel is om erachter te komen of ik op de goede weg zit met de optimalisatie. Echter is het helaas bij SEO en dus ook bij VSO dat de resultaten pas na een langere tijd zichtbaar worden. Echter zijn er ook al enkele termen met een kleine stijging gekomen. Dit houdt in dat hetgeen wat ik doe om te scoren op deze zoektermen zin heeft. Het is alleen nog te vroeg om hier conclusies over te trekken. Ik zal dus veel door moeten meten en daarna kijken wat er werkt en wat niet. Net zoals SEO blijft dit veranderen en het is voor mij zaak om bij te blijven. Het concrete resultaat is dat de eerste tekenen positief zijn, maar dat ik wel moet blijven testen op dit gebied.

Het testen van Voice Search Optimization liep zowel bij de klant als bij DoubleSmart zelf. Dus ik was voor beide eerst de bedrijfsvermeldingen aan het optimaliseren. Voor de klant had ik al een offerte de deur uit gedaan, en toen leerde ik meteen mijn eerste les. Het is namelijk nog niet mogelijk om Bing Places (bedrijfsvermelding) in Nederland te doen. Maar ik had dit dus wel aan de klant verkocht. Ik heb dit zorgvuldig uitgelegd aan deze klant, en gelukkig was het geen probleem. Echter was dit een leermoment die niet nodig was geweest als ik eerst had getest voor DoubleSmart. Voor deze klant heb ik nog wel Google Mijn Bedrijf en Apple Maps geoptimaliseerd. Bing Places ga ik nog voor ze optimaliseren als dit ook naar Nederland komt. Ik heb hierdoor geleerd wat wel werkt en wat niet werkt, ook heb ik geleerd hoe beide richtlijnen in elkaar steken. Zo zijn er bij Apple Maps weer andere dingen mogelijk dan bij Google Mijn Bedrijf. Ook heb ik geleerd dat er bij Apple Maps een Yelp account aangemaakt moet worden om de bedrijfsvermeldingen compleet te maken. Met deze leermomenten kan ik volgende keer beter voorbereid naar de klanten toe. Daarnaast weet ik nu ook beter hoe het optimaliseren van de website en bedrijfsvermeldingen in elkaar steken. Met deze nieuwe informatie heb ik de dienst weer aangescherpt, en dat zal altijd zo door blijven gaan.

Voice Skill

Ook het maken en gebruiken van mijn Voice Skill heb ik veelvuldig getest. Hier heb ik dus ook de Lean-startup methode toegepast. Het testen van een Voice Skill is heel belangrijk, het is namelijk lastig om in je eentje een goede Voice Skill te bouwen. Je moet namelijk rekening houden met alle mogelijke vragen die de gebruiker kan gaan stellen en ook met alle mogelijke antwoorden die de gebruiker kan gaan geven. In je eentje is dit niet te doen, en met meerdere personen nog steeds niet. Door de Voice Skill echt te testen met proefpersonen kom je pas in de buurt. Dan nog steeds is het lastig om met alles rekening te houden. Daarom is een Voice Skill nooit af. Maar mijn doel met het testen is dat ik wel een goede Voice Skill in elkaar heb gezet die een groot gedeelte van de mogelijkheden opvangt.

Voor de Voice Skill is het testen al een stuk makkelijker in zo’n korte tijd, dan het testen van Voice Search Optimization. Het gaat hier om een bepaald doel die ik vooraf heb gesteld, en dat is: het bieden van toegevoegde waarde met een Voice Skill. Ook heb ik als doel om de huidige Voice Skill zo compleet mogelijk te maken. Het is belangrijk om toegevoegde waarde te leveren met de Voice Skill. Om dat voor elkaar te krijgen is het allereerst belangrijk om een goed doordachte Voice Skill te bedenken. Dit heb ik gedaan door middel van de SEO checklist. Met deze checklist doorloop je samen met de slimme assistent van DoubleSmart enkele stappen om. Deze stappen hebben als doel om een pagina een ijzersterke SEO basis mee te geven. Dit is meteen toepasbaar voor mensen met een website die goed willen scoren in Google, en daarom van toegevoegde waarde. Wanneer ik de basis had ben ik gaan testen, allereerst met mijn collega’s. Ik heb gevraagd of zij de Voice Skill willen gebruiken en dat heb ik geobserveerd. Zo kwam ik bijvoorbeeld achter nieuwe vragen die zij stelde, zoals: “wat is voice search?”. Deze vraag had ik nog helemaal niet toegevoegd aan mijn Voice Skill, en na aanleiding hiervan wel. Bij de SEO checklist wordt er aan het eind van elke stap gevraagd: “Laat je me weten als je dit hebt gedaan?” Om daarna verder te kunnen. Zelf had ik niet alle mogelijke antwoorden opgenomen, dus dat mensen bevestigen dat ze dit hebben gedaan. Naar aanleiding van mijn observatie heb ik dit ook aangepast. Daarnaast meet ik natuurlijk ook hoe mensen de Voice Skill gebruiken en dan moet je denken aan: waar mensen stoppen met de Voice Skill en hoeveel mensen de SEO Checklist überhaupt gebruiken. Op basis hiervan kan ik weer aanpassingen doen aan de Voice Skill om zo te zorgen dat deze beter wordt. Deze data krijg ik allemaal in de console van de Voice Skill. Het resultaat  van het testen is dat mijn Voice Skill voor DoubleSmart geoptimaliseerd is. Het testen meten en leren ging hier dus hand in hand.

Het bouwen van een Voice Skill heeft mij ook veel geleerd. Door het gewoon te doen kom je dingen tegen die je anders niet zou weten. Hier heb ik dus geleerd wat wel en niet werkt bij de Google Assistant en wat wel en niet werkt bij de gebruikers. Allereerst weet ik nu wat de mogelijkheden zijn omtrent het bouwen van een Voice Skill, en dat zijn er nogal wat. Misschien wel belangrijker, nu weet ik ook waar mijn mogelijkheden liggen als het gaat om het bouwen van een Voice Skill. Hiermee kan ik ook in de toekomst naar de klant toe met een dienst waar ik zelf achter sta en waarvan ik weet wat mogelijk is en niet. Ook ben ik meer te weten gekomen over die manier hoe mensen de Voice Skill gebruiken in het algemeen, en ook hoe mensen de Voice Skill van DoubleSmart gebruiken. Hierdoor heb ik veel geleerd en kan ik ook beter inspelen op de behoeftes van de gebruikers.

Chatbot

De Chatbot die ik heb gemaakt voor DoubleSmart is ook goed te testen en dat heb ik uiteraard  gedaan. Ook hier is het gebruik van de chatbot erg belangrijk om te testen, dit is goed te doen door het console waar ik de chatbot in heb gebouwd. Ik kan precies zien hoe alle gebruikers de chatbot gebruiken, dus welke route ze gaan en waar ze het meeste op klikken. Vanuit hier heb ik de chatbot geoptimaliseerd met als doel: het aantal leads voor DoubleSmart te verhogen.

De Chatbot is ook goed te testen, omdat er een duidelijk en makkelijk meetbaar doel achter hangt. Dit doel is: meer leads verkrijgen. Bij DoubleSmart meten we alles in Analytics, ik heb hier ook de Chatbot aan toegevoegd. Op deze manier kan ik niet alleen meten maar ook meteen vergelijken met de rest van de website. Ook hier kan ik door middel van de chatbot zelf goed meten wat wel werkt en wat niet werkt. Zo heb ik direct inzicht en het verloop van de gesprekken en de punten waar mensen de chat verlaten. Zo kan ik meteen zien, waar ik dingen aan moet passen en ook juist waar er dingen goed gaan. In de eerste dagen was er meteen al een conversie gedaan via de chatbot, wat erg tof was! Maar daarna viel het een beetje stil, en daar moest ik dan ook weer op inspelen. Ik heb de chatbot dus getest op verschillende manieren en steeds waar nodig dingen aangepast, met als resultaat een chatbot die goed werkt en leads binnenhaalt. Zoals ik al zei gebruiken nu een stuk minder mensen de chatbot dan op het begin, daar moet ik op inspelen en de chatbot prominenter naar voren laten komen op de website.

Bij het bouwen van een chatbot weet ik nu ook wat de mogelijkheden zijn en wat er vooral niet mogelijk is. Dit helpt enorm bij het bouwen van een chatbot. Daarnaast heb ik ook inzichten gekregen in het gebruik van chatbots. Zo weet ik nu dat mensen niet graag hun naam meteen weggeven, maar dat ze eerst wat meer bekend willen worden met de chatbot. En dat geldt ook zeker voor telefoonnummers en e-mailadressen. Het is verstandig om dit pas later in het proces te vragen. Als mensen eenmaal bezig zijn, zullen ze minder snel afhaken als het gaat om het verstrekken van gegevens. Dit zijn belangrijke lessen die ik hier uit heb gehaald om niet alleen de eigen chatbot te verbeteren, maar in de toekomst ook die van de klanten te kunnen verbeteren.

Ga hier naar de volgende Landelijke Leeropbrengst →

Menu